U bevindt zich hier:

Een wedstrijd Kings

Klasses

Een jaarbudget

Belangrijke contacten

FAQ

Algemeen:

Startpagina

Start van de Kings of Karting in Hahn, Duitsland

Een wedstrijd Kings bestaat uit een aantal onderdelen. Hieronder de belangrijkste:

vrij trainen
Vrijwel alle teams trainen op de zaterdag voorafgaand aan de wedstrijd op het circuit waar zondag de wedstrijd plaatsvindt. Een uitgesproken mogelijkheid om meer van de kart te leren, aangezien de meer ervaren teams nooit te beroerd zijn om de nieuwe teams een handje te helpen. Daarnaast heb je hierdoor uitgebreid de mogelijkheid om de kart op de baan af te stellen en de nodige rijervaring op te doen.

administratieve controle
Op zondag worden 's ochtends de licenties van de coureurs gecontroleerd, alsmede de inschrijfgelden.

technische controle
Elke kart wordt voorafgaand aan de wedstrijd gekeurd door mensen van de organisatie. Belangrijke elementen als de rem en de ophanging van het stoeltje worden hier op degelijkheid getest. Ook krijg je van de medewerkers van de organisatie hier vaak goede tips om te zorgen dat jou kart het ook daadwerkelijk 6 of 8 uur volhoudt.

rijdersbriefing
Een belangrijk onderdeel van de wedstrijd is de rijdersbriefing. Hier wordt gewezen op belangrijke zaken tijdens de race, denk aan hoe de baan op te gaan na een pitstop. Daarnaast wordt hier de maximale stinttijd tussen twee rijderswissels door loting bepaald. De stinttijd is de tijd tussen het de eerste keer over start/finish gaan van een coureur en het oprijden van de weegplaat bij de ingang van de pitstraat. De stint kan 45, 50, 55, 60, 65, 70 of zelfs 75 minuten zijn. Uiteraard is deze tijd voor je tactiek van groot belang! Door te loten voorkomt de organisatie dat elke race dezelfde tactiek gebruikt wordt.

transpondertest of kwalificatie
Voor elke race wordt er op zondag een tijdtraining gereden. Vaak is dit zo'n 20 minuten, waarin in eerste instantie getest wordt of alle karts ook goed geregistreerd worden. Daarnaast wordt deze test meestal gebruikt als officiële kwalificatie, de snelste mag dan dus vooraan starten.

startopstelling
De startprocedure staat in sommige gevallen bol van de spanning. De laatste aanpassingen aan de kart moeten op tijd uitgevoerd worden want de start wacht echt niet op jou! Na een opwarmronde staat het veld klaar voor...

de start
De Kings of Karting start altijd met een staande start. Oftewel 25 karts die op volle snelheid de eerste bochtencombinaties doorgaan, vaak 3 maar soms zelfs 4 breed het rechte stuk weer opkomen. Een ongeluk zit hier in een klein hoekje en er spint eigenlijk altijd wel iemand. Er wordt altijd gezegd: "Bij de start kun je heel veel verliezen en maar weinig winnen.". Oftewel: oppassen dus!

de pitstops
Er zijn eigenlijk 3 standaardhandelingen waarvoor je de pit inmoet; de coureurswissel, de tankstop en (als het gaat regenen of de baan juist opdroogt) de bandenwissel. De coureurswissels zijn afhankelijk van de stinttijd en het is van groot belang om deze zo weinig mogelijk te doen. Immers, je moet stapvoets (er dient een teamgenoot voor de kart te lopen) door de pits te rijden. Bij het binnenrijden van de pitstraat wordt je kart gewogen (minimaal 185 kg inclusief coureur!) en uiteraard moet je ook nog in- en uitstappen.
De tankstop is een verhaal apart. Je rijdt de tankplaats in, vaak gepositioneerd voor of achteraan de pitstraat, zet je motoren uit en stapt uit. Vervolgens pak je de gereedstaande brandblusser en wacht je tot je kart is volgetankt door iemand van de organisatie. Daarna zo snel mogelijk weer door! Als je pech hebt, staat er reeds een ander team te tanken en moet je wachten. Nog iets dus om rekening mee te houden bij het bepalen van je tactiek!
Als laatste de bandenwissel. In principe worden er geen banden gewisseld tijdens de race, echter als het begint te regenen moet dit wel. Je komt weer de pitstraat inrijden, je team staat in de starthouding... Vliegensvlug klim je uit de kart, de kart wordt op de gereedstaande bok gezet en wisselen maar! Alles met de hand, elektrisch gereedschap mag hiervoor niet gebruikt worden. Kortom, de pits is staat altijd bol van de spanning, zeker als de hemelsluizen zich openen!

de finish
Na 3, 6 of 8 uur racen wordt de wedstrijd afgevlagd en weten we wie er met de overwinning vandoorgaat. De karts worden nog onderworpen aan een technische nacontrole voordat de uitslag bekendgemaakt wordt. De bekers zijn er dan voor de top 5 uit elke klasse, dus bij ons ben je als 4e niet de...